اعلانات

کانال تلگرام دفتر امام جمعه خدابنده:

telegram.me/namazjomeqeydar

اقامه نماز عید فطر 96/04/05

اقامه نماز عید فطر به امامت امام جمعه محترم شهر قیدار حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا موسوی و حضور با شکوه مردم مومن و خدا جوی شهر قیدار .

 

متن کامل خطبه های نماز عید فطر شهر قیدار 96/04/05

 

به امامت امام جمعه محترم شهر قیدار حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا موسوی

عید فطر، تجلى اوج یک ماه بندگى و عبودیت پروردگار متعال و یک ماه سازندگى و وارستگى و معراج انسانى است. بندگان الهی نه تنها کوشش و مجاهدات و پرواز در اوج ملکوت و مقامات بندگى حق را پایان یافته نمى بینند، بلکه این روز مبارک را سرآغازى براى استمرار حرکت سازنده خویش مى دانند و با انرژی که از برکات این ماه مبارک به دست آورده اند، در جهت سازندگى و تهذیب نفس و مبارزه با شیطان درون و برون تا رسیدن به آرمان والاى الهى خویش به سیر تکاملى خود ادامه مى دهند.  نهالى را که در طول این یک ماه از فضائل و ملکات پاک انسانى و الهى، در زمین دل خویش غرس کرده ، مواظبت مى کنند تا بعد از ماه مبارک از بین نرود بلکه روز به روز بارورتر شود.

عید به معنای عود و بازگشت است و در اعياد اسلامى به مناسبت اينكه در پرتو اطاعت‏ يك ماه مبارك رمضان و يا انجام فريضه بزرگ حج، صفا و پاكى فطرى نخستين به روح و جان باز مى‏گردد، و آلودگيهايى كه بر خلاف فطرت است، از ميان مى‏رود، عيد گفته شده است پس عید فطر مبارک است برآنانى که با فداکارى ها و ایثارها به هویت و شخصیت اصیل و جایگاه رفیع خود بازگشته است.

حضرت امیرالمومنینعلیه السلام:«انما هذا عيد من غفر له‏»اين عيد كسى است كه آمرزيده شده

و نيز در يكى از اعياد، آن حضرت فرمود:«انما هو عيد لمن قبل الله صيامه، و شكر قيامه، و كل يوم لا يعصى الله فيه فهو يوم عيد» امروز تنها عيد كسى است كه خداوند روزه‏اش را پذيرفته و عبادتش را سپاس گزارده است; هر روزى كه خداوند مورد نافرمانى قرار نگيرد، عيد راستين است.

امير المؤمنين(ع) در يكى از اعياد فطر خطبه‏اى خوانده‏اند و در آن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بيم داده‏اند:

خطب امير المؤمنين على بن ابى طالب(ع) يوم الفطر فقال: «ايها الناس! ان يومكم هذا يوم يثاب فيه المحسنون و يخسر فيه المبطلون و هو يوم اشبه بيوم قيامكم، فاذكروا بخروجكم من منازلكم الى مصلاكم خروجكم من الاجداث الى ربكم و اذكروا بوقوفكم في مصلاكم وقوفكم بين يدى ربكم، و اذكروا برجوعكم الى منازلكم رجوعكم الى منازلكم في الجنة.

عباد الله! ان ادنى ما للصائمين و الصائمات ان يناديهم ملك في آخر يوم من شهر رمضان ابشروا عباد الله فقد غفر لكم ما سلف من ذنوبكم فانظروا كيف تكونون فيما تستانفون

اى مردم! اين روز شما روزى است كه نيكوكاران در آن پاداش مى‏گيرند و زيانكاران و تبهكاران در آن مايوس و نااميد مى‏گردند و اين شباهتى زياد به روز قيامت دارد. پس با خروج از منازل و رهسپارى به سوى جايگاه نماز عيد، خروجتان را از قبر و رفتنتان را به سوى پروردگار به ياد آوريد، و با ايستادن در جايگاه نماز، ايستادن در برابر پروردگارتان را ياد كنيد، و با بازگشت‏به سوى منازل خود، بازگشتتان به سوى منازلتان در بهشت‏برين را متذكر شويد. اى بندگان خدا. كمترين چيزى كه به زنان و مردان روزه‏دار داده مى‏شود، اين است كه فرشته‏اى در آخرين روز ماه رمضان به آنان ندا مى‏دهد و مى‏گويد: هان! بشارتتان باد، اى بندگان خدا كه گناهان گذشته‏اتان آمرزيده شد! پس به فكر آينده خويش باشيد كه چگونه بقيه ايام را بگذرانيد؟

خطبه دوم

ماه رمضان، بهترین فرصت برای تغییر سبک زندگی است در این ماه مبارک، فرصتی برای مؤمنین ایجاد شده است تا برنامه زندگی خود را با الگوهای زندگی اسلامی هماهنگ کنند. و  با  استفاده از الگوهای صحیح زندگی اسلامی این ماه را نقطه عطفی در زندگی خود قرار دهند.

روز عید فطر دو خصوصیت دارد 1- طهارت باطنی در روح انسان روزه دار که در اثر عبادت ها و دعاها و شب زنده داری ها و غلبه هوس ها و خواهش های نفسانی در طول ماه رمضان به وجود آمده است

2- روز عید فطر نمایش انسجام حقیقی و وحدت ملت و اعتصام دسته جمعی به ریسمان الهی است که در نماز عید فطر تجلی پیدا می کند نماز عید فطر مظهری از وحدت و انسجام امت اسلام است تکبیر های روز عید فطر مظهری از استکبار ستیزی است. عید فطر روزی است که ما باید به خود بیائیم و اگر در دلهایمان انگیزه های اختلاف و نقار و نفاق و دوگانگی وجود دارد در دل خود سرکوب کنیم باید بر محوریت ولی فقیه این چشم بیدار نظام اسلامی و مجوز مشروعیت الهی این نظام که همواره با ژرف اندیشی و دیده بانی تیز نقشه های شوم دشمن را شناسائی و تلاش آن ها را بی نتیجه گذاشته حرکت کنیم.

 

2- نماز عید فطر امام رضا علیه السلام

لَمَّا حَضَرَ الْعِيدُ وَ كَانَ قَدْ عُقِدَ لِلرِّضَا ع الْأَمْرُ بِوِلَايَةِ الْعَهْدِ بَعَثَ إِلَيْهِ الْمَأْمُونُ فِي الرُّكُوبِ إِلَى الْعِيدِ وَ الصَّلَاةِ بِالنَّاسِ وَ الْخُطْبَةِ بِهِمْ فَبَعَثَ إِلَيْهِ الرِّضَا ع قَدْ عَلِمْتَ مَا كَانَ بَيْنِي وَ بَيْنَكَ مِنَ الشُّرُوطِ فِي دُخُولِ الْأَمْرِ فَأَعْفِنِي مِنَ الصَّلَاةِ بِالنَّاسِ فَقَالَ لَهُ الْمَأْمُونُ إِنَّمَا أُرِيدُ بِذَلِكَ أَنْ تَطْمَئِنَّ قُلُوبُ النَّاسِ وَ يَعْرِفُوا فَضْلَكَ وَ لَمْ تَزَلِ الرُّسُلُ تَرَدَّدُ بَيْنَهُمَا فِي ذَلِكَ فَلَمَّا أَلَحَّ عَلَيْهِ الْمَأْمُونُ أَرْسَلَ إِلَيْهِ إِنْ أَعْفَيْتَنِي فَهُوَ أَحَبُّ إِلَيَّ وَ إِنْ لَمْ تُعْفِنِي خَرَجْتُ كَمَا خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع فَقَالَ لَهُ الْمَأْمُونُ اخْرُجْ كَيْفَ شِئْتَ وَ أَمَرَ الْقُوَّادَ وَ النَّاسَ أَنْ يُبَكِّرُوا إِلَى بَابِ الرِّضَا ع. قَالَ فَقَعَدَ النَّاسُ لِأَبِي الْحَسَنِ ع فِي الطُّرُقَاتِ وَ السُّطُوحِ‏ وَ اجْتَمَعَ النِّسَاءُ وَ الصِّبْيَانُ يَنْتَظِرُونَ خُرُوجَهُ وَ صَارَ جَمِيعُ الْقُوَّادِ وَ الْجُنْدِ إِلَى بَابِهِ فَوَقَفُوا عَلَى دَوَابِّهِمْ حَتَّى طَلَعَتِ الشَّمْسُ. فَاغْتَسَلَ أَبُو الْحَسَنِ ع وَ لَبِسَ ثِيَابَهُ وَ تَعَمَّمَ بِعِمَامَةٍ بَيْضَاءَ مِنْ قُطْنٍ أَلْقَى طَرَفاً مِنْهَا عَلَى صَدْرِهِ وَ طَرَفاً بَيْنَ كَتِفَيْهِ وَ مَسَّ شَيْئاً مِنَ الطِّيبِ وَ أَخَذَ بِيَدِهِ عُكَّازَةً وَ قَالَ لِمَوَالِيهِ افْعَلُوا مِثْلَ مَا فَعَلْتُ فَخَرَجُوا بَيْنَ يَدَيْهِ وَ هُوَ حَافٍ قَدْ شَمَّرَ سَرَاوِيلَهُ إِلَى نِصْفِ السَّاقِ وَ عَلَيْهِ ثِيَابٌ مُشَمَّرَةٌ فَمَشَى قَلِيلًا وَ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ وَ كَبَّرَ وَ كَبَّرَ مَوَالِيهِ مَعَهُ ثُمَّ مَشَى حَتَّى وَقَفَ عَلَى الْبَابِ فَلَمَّا رَآهُ الْقُوَّادُ وَ الْجُنْدُ عَلَى تِلْكَ الْحَالِ سَقَطُوا كُلُّهُمْ عَنِ الدَّوَابِّ إِلَى الْأَرْضِ وَ كَانَ أَحْسَنُهُمْ حَالًا مَنْ كَانَ مَعَهُ سِكِّينٌ قَطَعَ بِهَا شِرَّابَةَ جَاجِيلَتِهِ وَ نَزَعَهَا وَ تَحَفَّى. وَ كَبَّرَ الرِّضَا علیه السلام عَلَى الْبَابِ وَ كَبَّرَ النَّاسُ مَعَهُ فَخُيِّلَ إِلَيْنَا أَنَّ السَّمَاءَ وَ الْحِيطَانَ تُجَاوِبُهُ وَ تَزَعْزَعَتْ مَرْوُ بِالْبُكَاءِ وَ الضَّجِيجِ لَمَّا رَأَوْا أَبَا الْحَسَنِ ع وَ سَمِعُوا تَكْبِيرَهُ. وَ بَلَغَ الْمَأْمُونَ ذَلِكَ فَقَالَ لَهُ الْفَضْلُ بْنُ سَهْلٍ ذُو الرِّئَاسَتَيْنِ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ إِنْ بَلَغَ الرِّضَا الْمُصَلَّى عَلَى هَذَا السَّبِيلِ افْتَتَنَ بِهِ النَّاسُ وَ خِفْنَا كُلُّنَا عَلَى دِمَائِنَا فَأَنْفِذْ إِلَيْهِ أَنْ يَرْجِعَ فَبَعَثَ إِلَيْهِ الْمَأْمُونُ قَدْ كَلَّفْنَاكَ شَطَطاً وَ أَتْعَبْنَاكَ وَ لَسْنَا نُحِبُّ أَنْ تُلْحِقَكَ مَشَقَّةٌ فَارْجِعْ وَ لْيُصَلِّ بِالنَّاسِ مَنْ كَانَ يُصَلِّي بِهِمْ عَلَى رَسْمِهِ فَدَعَا أَبُو الْحَسَنِ ع بِخُفِّهِ فَلَبِسَهُ وَ رَكِبَ وَ رَجَعَ وَ اخْتَلَفَ أَمْرُ النَّاسِ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ وَ لَمْ يَنْتَظِمْ فِي صَلَاتِهِم‏(الإرشاد ، ج‏2، ص: 265)

در همان سالی که ولایتعهدی بر عهدۀ امام(ع) قرار گرفت، مأمون از ایشان خواست تا نماز عید را اقامه نماید. امام شروط خویش در پذیرش ولایتعهدی را به مأمون یادآور شد، اما مأمون بر این درخواست پافشاری کرد. امام(ع) نیز قبول نمود، اما شرط کرد که وی همچون رسول خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) نماز را اقامه خواهد نمود. مأمون نیز قبول کرد و دستور داد تا مقامات کشوری و لشگری همراه با عموم مردم بامداد روز عید در برابر خانۀ امام(ع) حاضر شوند. در دستگاه عباسی رسم بر این بود که امام جماعت هر سال برای حضور در نماز عید، با تشریفات خیره کنندۀ حکومتی در میان مقامات کشوری و لشگری به سوی مصلّا حرکت کند.

صبح روز عید، مردم و مقامات در انتظار خروج امام(ع) بر آستان منزل ایشان گرد آمده بودند که ناگهان در میان بهت و حیرت ایشان، امام(ع) با پای برهنه از منزل خارج شد در حالی که پیراهن سفید ساده ای بر تن داشت که دامن آن را تا میان ساق بالا زده بود و عمامۀ سفیدی از کتان نیز بر سر داشت که یک سر آن را به سینه و سر دیگر آن را میان دو شانه افکنده بود. اصحاب امام(ع) نیز طبق دستور ایشان، به همین شیوه آن حضرت را همراهی می کردند. آن حضرت پیش از خروج از منزل، سر به آسمان نموده و تکبیر گفت و پس از خروج از منزل نیز ایستاد و تکبیر گفت. در این حال مقامات کشوری و لشگری برای کاستن از دامنۀ رسوایی حکومت، در تلاش برای همرنگی با امام(ع) به سرعت بندهای چکمه ها را با کارد بریده و زیورآلات را از خود بر کندند. امام(ع) سومین تکبیر را بر زبان آورد و فریاد تکبیر مردم با امام(ع) لرزه بر پیکر حاکمان افکند که؛ مبادا علی بن موسی(ع) در چنین جوّی، با ایراد سخنانی مؤثر، تودۀ مردم را از خواب غفلت بیدار ساخته و فتنه ای با ابعادی ناشناخته در پایتخت عباسی ایجاد نماید. بنابر این، به سرعت مأمون را در جریان امر قرار دادند و وی نیز پیکی را به سوی امام(ع) فرستاد با این پیغام که: ای فرزند رسول خدا، ما با اصرار خود مبنی بر اقامۀ نماز شما را به زحمت افکندیم و بیش از این راضی به رنج شما نیستیم، بنابر این بازگردید و اجازه دهید تا کسی که پیش از این اقامۀ نماز را بر عهده داشت، این بار نیز آن را انجام دهد.

پاسخگویی به مساعل شرعی 96/04/02

پاسخگویی به مسائل شرعی توسط کارشناسان به صورت هفتگی در نماز جمعه شهر قیدار

راهپیمایی روز قدس 1396

حضور پرشور مردم مومن و خداجوی شهر قیدار در راهپیمایی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که به دستور امام راحل روز قدس نامیده شده

آمار بازدید

ورود به سایت

اطلاع رسانی

پایگاه اطلاع رسانی نماز جمعه شهر قیدار با راه اندازی وب سایت خبری که مشاهده می نمایید اقدام به نشر معارف دینی و فرهنگی و خطبه های نماز جمعه جهت استفاده عموم مردم مومن و متدین نموده است. امید است مورد بهربرداری و استفاده مفید شما واقع شود.