متن کامل خطبه های نماز جمعه مورخه 25 مرداد به امامت امام جمعه محترم قیدار

ابتدای خطبه همه نمازگزاران و خودم را به تقوای الهی سفارش می کنم.

بر اساس آیات و روایات، تقوا آن ملکه و نیروی معنوی مقدسی است که خانه دل را روشن می کند و به روح قوت و نیرو می بخشد و نفس اماره را رام و مطیع می سازد و طبق فرمایش امام صادق علیه السلام تقوا حضور فعال در وقت اجرای دستورات الهی و عدم حضور در نواهی است. «اَن لا یفْقِدَكَ اللهُ حَیْثُ اَمرَكَ و لا یَراكَ حیثُ نَهاكَ»


دامه مطلب....

 

در کتاب تفسیر آسان روایتی از امیر بیان حضرت مولی الموحدین در توضیح  تقوا نقل می کند: يك وقت از حضرت علي بن أبي طالب عليه السّلام جويا شدند: معناى تقوا و پرهيزكارى چيست؟ فرمود: كسى را ميتوان با تقوا گفت كه مثلا اگر كليه أعمال و رفتارهاى او را در ميان يك طبق بگذارند و بدون اينكه سرپوشى روى آن طبق انداخته باشند آنرا در اطراف جهان بگردانند او عملى انجام نداده باشد كه باعث شرمندگى وى گردد. و بدين علت لازم شود كه آنرا پنهان نمايد. شخص با تقوا باید مانند کسی باشد که در مکه لباس احرام می پوشد و آنچه را که خداوند بر محرم حرام کرده انجام نمی دهد و آنچه واجب گردانیده انجام می دهد.

 با تامل در آیات قرآن کریم به نظر می رسد از نظر قرآن تقوا یک نظام دارد یک نظام سه ضلعی بر افراد متقی حاکم است اندیشه سازی،خودسازی و جامعه سازی.

ضلع اول: اندیشه سازی «ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین الذین یؤمنون بالغیب» انسان متقی در مرحله اول اعتقاد به غیب دارد اندیشه و اعتقاد سر منشأ همه رفتارهاست اگر سرچشمه درست وسالم باشد آب زلال وطاهر دارداگر گل آلود شد نباید انتظار آب زلال داشت

امام صادق علیه السلام می فرمایند: و التّقوى ماء ينفجر من عين المعرفة باللَّه تعالى، يحتاج إليه كلّ فنّ من العلم، و هو لا يحتاج إلّا إلى تصحيح المعرفة بالخمود تحت هيبة اللَّه و سلطانه...» تقوى آبى است كه بيرون مى‏آيد از چشمه معرفت الهى،و معرفت بنده به ذات و صفات الهى هر چند بيشتر است،در مرتبه تقوى كاملتر است و پرهيزگارى او بي[1]شتر.و به تقوى محتاج است جميع فنون علمها و دست آوردن هيچ علمى و ادراك هيچ كمالى،بى‏تقوى ممكن نيست حاصل آنكه تقوى حاصل نمى‏شود مگر به آنكه بدانى به تحقيق و يقين، كه تو در تحت فرمان و سلطنت چنين خداوندى، و در هيچ كار، مستقلّ نيستى و حيات و ممات و رزق تو، همه به دست او است‏

ضلع دوم:خودسازی «و یقیمون الصلاه»

نماز موجب تزکیه نفس می شود نماز اثرات و برکات زیادی دارد که موجب تربی انسان مس شود نماز یک برنامه جامع برای خودسازی و انسان سازی است نماز جسم و روح را می سازد.

قرآن کریم انسان را هلوع(حریص و کم طاقت)،جزوع(بی تاب و اهل جزع و فزع) و منوع (از دیگران دریغ کننده) معرفی می کند«إِنَّ الْانسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا وَ إِذَا مَسَّهُ الخَْيرُْ مَنُوعًا إِلَّا الْمُصَلِّينَ» (معارج/19 تا 22) اما این هلوع و جزوع و منوع بودن تا زمانی است که نماز گزار نباشد «الا المصلین» یعنی نماز گزار همه این غرائز را وسیله تکامل و سعادت خود قرار داده است.

ضلع سوم: جامه سازی «و مما رزقناهم ینفقون»

 انسان متقی نسبت به جامعه بی توجه نیست فلسفه این که نماز و زکات در قرآن کنار هم آمده است بیانگر ارتباط خودسازی و جامعه سازی است که در بیانی زیبا و حکیمانه پیامبر گرامی اسلام این پیوند و ارتباط مبارک را بیان می فرمایند: «خصلتان لیس فوقهما من البر شیء الایمان بالله و النفع لعبادالله»

 

خطبه دوم:

اگر نماز ستون دین است و در بین نمازها نماز جمعه آن ستون برتر است پیش گفتارش دعوت به تقواست چون تنها راه برون رفت از هر مشکل تقواست تقوا هم مشکل علمی جامعه را حل می کند «إِن تَتَّقُواْ اللَّهَ يجَْعَل لَّكُمْ فُرْقَانا»(انفال/29) هم مشکل اقتصادی یک ملت را برطرف می کند«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُواْ وَ اتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيهِْم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ» (اعراف/96) و هم مشکل فردی را بر طرف می سازد و هیچ کسی در هیچ مشکلی نمی ماند«وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يجَْعَل لَّهُ مخَْرَجًا وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَايحَْتَسِبُ» (طلاق/2)

بازگشت افتخار آفرین اولین گروه آزادگان 8 سال دفاع مقدس به میهن اسلامی 69

آزادگان در دوران اسارت خود درد و رنج فراوانی کشیدند و با توسل به سیدالشهداء و ائمه اطهار علیهم السلام همه آن ها را تحمل کردند و با سرافرازی و عزت به ایران اسلامی بازگشتند.

آزاد و آزاده دو واژه هستند اگر چه در نوشتن و تلفظ خیلی به هم نزدیک هستند ولی میان آن دو تفاوت فراوانی است زیرا آزاد به کسی می گویند که اسیر دیگران نباشد اما آزاده کسی است که اسیر نفس خود نباشد و توانسته باشد خود را از اسارت هوای نفس آزاد کند و بر هوای نفس مسلط باشد کسی را که دیگران اسیر کردند اما به خود مسلط است و روح ملکوتی و الهی خودش را در نفس اماره نسپرده است اسیر نیست آزاده است اگرچه آزاد نیست. اما کسی که در زندان نیست ولی خودش از هوای نفس و شهوات هزاران زنجیر به پای خود بسته گرچه آزاد است اما آزاده نیست.

 

 

سالروز تخریب بارگاه ملکوتی اهل بیت نبوت، و هتک حرمت مراقد امامان معصومین در بقیع، عاشورای دوم است و باید مسلمانان جهان به ویژه شیعیان مراتب نفرت، انزجار خود را از عاملان این جنایت به گوش جهانیان برسانند.

نود سال پیش لشکر جهل و ظلالت، در چنین روزی، با بیل و کلنگ نصب و عداوت به حرم شریف ائمه چهارگانه و دیگر وابستگان خاندان رسالت در بقیع یورش برده و آنها را با خاک یکسان کردند.

بار دیگر عمل زشت و نفرت بار متوکل عباسی را در تخریب گنبد و بارگاه حسینی و شخم زدن زمین آن را تکرار کردند «یُریدُونَ لِیُطفِئُوا نُور الله واللهُ مُتِمٌ نُورِهِ وَلَو کَرِهَ الکافِرُون»
قرآن مجید، مسلمانان جهان را به ترفیع و تکریم بیوتی که مرکز حمد و تسبیح الهی است، دعوت می‌نماید و می‌فرماید:«فی بُیُوتٍ أَذن الله أَن تُرفَعَ»

جلال الدین سیوطی در کتاب «درّ منثور» می‌نویسد: پیامبر اکرم (ص) این آیه را در مسجد تلاوت کرد. مردی پرسید مقصود از این «بیوت» چیست؟ پیامبر (ص) فرمود: « خانه‌های پیامبران است». در این هنگام، ابوبکر در حالی که به خانه حضرت زهرا (س) اشاره می‌کرد، پرسید: آیا این خانه هم از آنهاست؟ حضرت فرمود: « نعم من افاضلها»