اعلانات

کانال تلگرام دفتر امام جمعه خدابنده:

telegram.me/namazjomeqeydar

متن کامل خطبه های نماز جمعه مورخه 26/06/92

همه نماز گزاران عزیز و خودم را به تقوای الهی دعوت می کنم باور به حسابرسی و روز رستاخیز و یاد مرگ عامل بسیار مهم در تقویت تقوای الهی است

يَأَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمْ  إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شىَ‏ْءٌ عَظِيمٌ يَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ كُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَ تَرَى النَّاسَ سُكَارَى‏ وَ مَا هُم بِسُكَارَى‏ وَ لَاكِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِيدٌ(سوره حج/1و2)اى مردم بترسيد از پروردگارتان كه زلزله قيامت چيز بزرگى است روزى آن زلزله را مى‏بينيد كه هر مادر شيرده طفل شير خوارش را از ياد مى‏برد و هر حامله وضع حمل مى‏كند،مردم را مى‏بينى كه مستند،مست نيستند ليكن عذاب خدا سخت است

 

بحث ما راجع به حياء بود. عرض كردم يكي از بزرگترين مشكلات جامعه ما ترويج بي‏حيايي است

آثار بي حيائي

در بحث های قبلی بیان شد طبق بیان رویات  کلید همه خوبی ها و نیکی ها حیاست از طرف دیگر در روايات اهل بیت عصمت و طهارت،بیان شده که هر کسی که حیاء نداشته باشد هیچ بهره ای از نیکی ها نخواهد داشت. امير المومنين (علیه السلام) مي فرمايند:« مَن لا حَياءَ لَهُ فَلا خَيرَ فيهِ»؛كسي كه حياء نداشته باشد هيچ خيري در او نيست  و نیز آثار نبود حیاء در انسان را به تفصیل بیان کرده اند.

از مهمترين مضرات بي حيائي اين است كه عامل نگه دارنده در مقابل گناهان در وجود شخص از بين مي رود و با كم شدن ورعش دچار مرگ دل می شود و با مرگ دل كم كم فرد بي حياء به سوي آتش جهنم رهسپار مي گردد. حضرت علی علیه السلام مي فرمايند:«مَنْ قَلَّ حَيَاؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ وَ مَنْ قَلَّ وَرَعُهُ مَاتَ قَلْبُهُ وَ مَنْ مَاتَ قَلْبُهُ فَقَد دَخَلَ النَّارَ»(بحار الأنوار  ج‏68 ص274 )كسي كه شرم و حياء او كم شود، ورع و پارسائي او كم خواهد شد و هر كس پارسائي او كم شود قلب او مي ميرد و كسي كه قلبش بميرد داخل آتش جهنم مي گردد.

2- آثار بی حیائی در کلام امام صادق علیه السلام

در بیانی زیبا امام صادق (علیه السلام) خطاب به مفضل به نه اثر از آثار بی حیائی اشاره می فرمایند در حقیقت در آن كلام نورانی، به بيان اين نكته مي پردازند كه اگر صفت حياء نبود، آدميان چگونه روزگار مي گذراندند:

قال ابوعبدالله (ع) :« اُنْظُرْ يَا مُفَضَّلُ إِلَي مَا خُصَّ بِهِ الْإِنْسَانُ دُونَ جَمِيعِ الْحَيَوَانِ مِنْ هَذَا الْخَلْقِ الْجَلِيلُ قَدْرُهُ، الْعَظِيمُ غَنَاؤُهُ أَعْنِي الْحَيَاءَ،اى مفضل بينديش در يك خصلت شريفى كه ميان همه جانداران ويژه آدمى است و آن شرم است كه اگر نبود...

الف) نپذیرفتن میهمان فَلَوْلَاهُ لَمْ يُقْرَ ضَيْفٌ هيچ گاه ميهمان نمي پذيرفت

ب) عدم وفاء به وعده  وَ لَمْ يُوَفَّ بِالْعِدَاتِ به وعده ها وفا نمي شد

ج)برآورده نشدن حوائج مردم وَ لَمْ تُقْضَ الْحَوَائِجُ نيازها(ي مردم) را برآورده نمي شد

د) نرفتن دنبال نیکی ها  وَ لَمْ يُتَحَرَّ الْجَمِيلُ از نيكي ها برحذر بود

ه)ارتکاب بدی ها وَ لَمْ يَتَنَكَّبِ الْقَبِيحُ فِي شَيْ‏ءٍ مِنَ الْأَشْيَاءِ و بدي ها را مرتكب مي شد

و) عدم انجام بسیاری از امور واجب و لازم حَتَّي إِنَّ كَثِيراً مِنَ الْأُمُورِ الْمُفْتَرَضَةِ أَيْضاً إِنَّمَا يُفْعَلُ لِلْحَيَاءِ  بسيارى از كارهاى واجب هم براى شرم انجام شوند، و از هرزگى خوددار نبودند

ز) عدم رعایت حقوق والدین  فَإِنَّ مِنَ النَّاسِ مَنْ لَوْ لَا الْحَيَاءُ لَمْ يَرْعَ حَقَّ وَالِدَيْهِ اگر شرم نبود بسيارى مردم حق پدر و مادر را رعايت نميكردند

ح) ترک صله رحم   وَ لَمْ يَصِلْ ذَا رَحِمٍ و صله رحم نمي نمودند،

ط)ترک امانتداری وَ لَمْ يُؤَدِّ أَمَانَةً وَ لَمْ يَعْفُ عَنْ فَاحِشَة»( بحار الأنوار ، ج‏58، ص: 257)

و امانت را نمي پرداختند، و از فحشاء بر حذر نبودند.

 

 

 

خطبه دوم:

بیست و دومین همایش ائمه جمعه سراسر کشور

در طلیعه این گردهمائی دیدار پر خیر و برکت ائمه جمعه سراسر کشور با ولی امر مسلمین بود که از راهنمائی ها و هدایت های حکیمانه مقام معظم رهبری بهره مند شدند و توشه گرفتند. بيانات مهم و تعيين‏كننده رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار با ائمه جمعه سراسر كشور، داراى نكات فراوان و قابل توجه بود.یکی از آن نکات مهم این بود که نماز جمعه شبكه مهم و ارزشمند دينى، مردمى و حكومتى است که داخل در جناح‏بندى‏هاى گوناگون مردم و جناح‏هاى سياسى نيست؛

 منظور از شبكه، يك نظام به‏هم‏پيوسته است كه در آن، بخش‏هاى مختلف در مجموع با هماهنگى و نظم کامل به‏سمت هدفى در حركت هستند.. يكى از مهمترين نكات در این شبكه، مسأله رابطه و هماهنگى است.

 مهمترین ویژگی این شبکه این است که دين اسلام پايه‏گذار آن است و اصلى‏ترين خصوصيت اين شبكه، دينى‏بودن آن است.

 خصوصیت مهم دیگر این شبکه خصوصیت مردمی بودن آن است نماز جمعه به همت و خواست مردم و براى مردم و با مشاركت مردم و با گره‏خوردن به اعتقادات مردم برگزار مى‏شود.  و از اين‏ جهت كمتر مجموعه‏اى را مى‏توان يافت كه مانند نماز جمعه مردمى باشد. همه اين نهاد متعلق به مردم است و مردم اداره‏كننده آن هستند و با اعتقاد و ايمان آن‏هاست كه اين مراسم برگزار مى‏شود .

ویژگی دیگر این شبکه حکومتی بودن آن استنماز جمعه و اقامه آن از وظايف حاكم و از شؤون حاكم اسلامى است. نماز جمعه در عين اين‏كه امرى دينى و مردمى است، حكومتى و از شؤون حاكم نيز هست  در واقع نمازجمعه مطلوب، نمازجمعه‏اى است كه بتواند به‏نحو صحيح ميان اين سه وصف رابطه برقرار كند و هم به وظايف دينى خود عمل نمايد و همه به وظيفه خود در خدمت به مردم و هدايت آن‏ها عمل كند و هم به وظيفه خود در قبال حكومت كه نصيحت و حمايت قولى و عملى (چه با انتقاد و چه با تقدير) است، بپردازد.

دوازدهم شهریور روز آغاز به کار شوراهای اسلامی جدید

شوراهای اسلامی رابط و پلی بین مسئولین و مردم هستند با توجه به این که شوراها از متن مردم هستند خواسته ها و نیاز های واقعی مردم را می شناسند می توانند بازوی توانمند مسئولین  در برنامه ریزی ها برای حل مشکلات مردم، عمران، پیشرفت و توسعه شهر باشند.

شوراها باید از نگاههای حاشیه ای و فرعی فاصله بگیرند و از تجارب ارزشمند شوراهای گذشته بهره بگیرند و سعی نمایند نقاط ضعف آنان را تکرار ننمایند فقط در اعتلای جامعه و تحقق خواسته های مردم گام بردارند.

شهرستان خدابنده دارالمومنین و شهر جدّ بزرگوار پیامبر گرامی ماست از نظر جغرافیائی یک موقیعت ویژه دارد طوری که حلقه اتصال چهار استان می باشد باید اعضای محترم شورا، مسئولین و نماینده محترم مجلس همه دست به دست هم دهیم تلاش کنیم تا در آينده شاهد توسعه و رشد روز افزون اين شهرستان در تمامي زمينه ها باشيم. اززحمات و تلاش های اعضای محترم  شورای اسلامی سابق تقدیر و تشکر می کنم و برای شورای جدید که کمر همت بستند تا به مردم عزیز خدمت کنند آرزوی موفقیت دارم  امیدوارم با همدلی و اتحاد و با انگیزه خدمت به مردم در جهت حل مشکلات مردم شهر و یا روستای خود تلاش نمایند.

دهه کرامت و ولادت امام رضا علیه السلام

دهه کرامت یادآور تمام خوبی ها و جمال انسانی است دهه کرامت دهه عشق به کرامت انسانی است .

حضور امام رضا علیه السلام در نیشابور و به دنبال آن در ایران نقطه عطفی در تاریخ تشیع می باشد علی رغم همه محدودیت هایی که مامون برای جلوگیری از فعالیت امام و ارتباط شیعیان با امام رضا علیه السلام به وجود آورده بود امام توانست از مدینه تا مرو به ویژه در نیشابور تلاش وسیعی در معرفی جایگاه معصومین علیهم السلام به کار بندد از لحظه حرکت از روش های گوناگون برای شناساندن شیعه بهره برد.

امام در طول مسیر احادیث را از طریق پدرانش به حضت علی و حضرت پیامبر سلام الله علیهم می رساند که این بهترین روش برای معرفی مکتب تشیع و خنثی کننده توطئه هایی بود که شیعه را خارج از دین می شمرد که نمونه بارز آن حدیث سلسله الذهب بود. «کلمه لااله الا الله حصنی فمن قالها دخل حصنی و من دخل حصنی امن من عذابی و لکن بشرطها و شروطها و انا من شروطها» منطور امام از بیان حدیث قدسی سه نکته بود 1- با نقل نام پدران و اجداد خود تا به پیامبر اکرم و جبرئیل و خداوند متعال خواست پدران بزرگوار خود را که همه امامان شیعه و خلفای واقعی حق اند را به مردم باز گوید و آن ها را به یاد مردم آورد.

2- موضوع یگانه پرستی و خدا پرستی را که پایه همه اعتقادات است به مردم یادآور شد که گول طاغوت های زمان را نخورید.

3- یگانه پرستی واقعی و خالی از شرک و ریا مستلزم و همراهی با اهل بیت است.

آمار بازدید

ورود به سایت

اطلاع رسانی

پایگاه اطلاع رسانی نماز جمعه شهر قیدار با راه اندازی وب سایت خبری که مشاهده می نمایید اقدام به نشر معارف دینی و فرهنگی و خطبه های نماز جمعه جهت استفاده عموم مردم مومن و متدین نموده است. امید است مورد بهربرداری و استفاده مفید شما واقع شود.